2010.05.08. Mecseki pályán

Útvonal: Pécs - Lapis – Tripammer fa - Árpádtető – Bétaakna – Zobákpuszta - Magyaregregyi völgy - Máré-vár – Iharos kút – Pásztor forrás – Kisújbánya - Pusztabánya – Zobákpuszta – Árpádtető – Pécs
Táv: 79 km, szint: 800m

Szombaton reggel 9-en gyülekeztünk az új kiindulási helyszínen, Memi pasa fürdője előtt. A helyszín nagyon jó választás, a sarkon az Aranycipó üzletében finomságok csábítják a szénhidrátra éhes bringásokat. Nagy örömünkre F. Balázs is csatlakozott hozzánk Dombóvárról akinél a „Három megyés túra” után vendégeskedtünk! Frici fekvő bringáját tátott szájjal bámulták a sétálók. Az akadémiai 10 perc lejártával indultunk, Remete-rét felé az Alkotmány utcán majd az Ifjúság úton. Itt átvágtunk a Jakabhegyi úton a Vadásztanyához, ezzel kicsit keményre sikeredett a bemelegítés. Remeterét felé kényelmesen feltekertünk, Friciék Szentkút felé leágaztak és az új kerékpár út nyomvonalon jöttek fel. Beszámolójuk szerint egyes helyeken már kavicsot szórnak az út alapjához. Valószínűleg ezért száguldoznak hatalmas teherautók Lapis-tető és Árpád-tető között! Pár perccel később értek fel, mint mi a Remete-rétre, ami komoly teljesítmény földúton! Megvártuk egymást, csoportkép, majd továbbindultunk Lapis-tetőre, ahol K. H. Józsi már várt minket. Itt beöltöztünk, mert hűvös volt. Legurultunk a Tripammer fához, amit reményeink szerint megtaláltunk. A régi kerítést és a fa névtábláját nyomtalanul eltüntették, így csak egy régi fotó alapján választottuk ki a fát, mely a tisztás közepén áll egy térkép-tábla mellett. Egy 10-es számot festettek az erdészek a fára. Itt csak pár percet nézelődtünk, mert indultunk Zobákpuszta felé, ahol V.né. Zsuzsa jelezte csatlakozási szándékát! A 66-os útról ráfordultunk a Pécs-Somogy felé vezető bekötő útra, melyről 2 km után leágaztunk az erdőgazdasági útra Bétaakna felé. Sajnos az út állapota nem javul magától, a felétől már elég kátyús, gödrös! Bétaaknán egy „rejtekúton" levágtunk egy kicsit, és hamarosan befutottunk a zobáki kisbolt elé, ahol Zsuzsa már várt ránk. Itt mindenki feltankolt és rövid pihenő után legurultunk a gyönyörű Egregyi-völgybe. Az út, a táj és az idő is gyönyörű volt, nagyon szép kilométerek voltak! A várba felvezető bekötő úton bevártuk egymást és megindultunk a meredek emelkedőn ki-ki vérmérséklete és ereje szerint! Volt aki feltekert a várba! A vár tövében ebédeltünk és nézelődtünk. A vár egy részén erőteljes omlásnak indult a fal, ezt már ősszel is lehetett látni, remélhetőleg az illetékesek mihamarabb intézkednek, mert ha nem, akkor komoly károkat szenved az építmény! A vár alatti pihenőnél készültek a csapatfotók amit kedves turista lányoknak köszönhetünk! Innét Frici javaslatára a piros jelű turista úton mentünk tovább Gergely-Éva-forrás és Iharos-kút irányába. Izgalmas szakasz volt, de nagyon szép. Iharos-kútnál átkeltünk a patakon egy rozoga fahídon és kiértünk az erdei útra. (Erről ágaztunk le (fel) a várba.) Pásztor forráshoz nem mentünk be, csak bevártuk a gyengébbeket (azaz megvártak engem a többiek). A kisújbányai elágazónál úgy határoztunk, hogy nem megyünk be a Kisújbányára, hanem felmegyünk a Cigány-hegyi kilátóhoz. Két út is vezet felfelé, az egyiken végig lehet kerékpározni, ezt a csapat eleje fedezte fel, a hátul jövők a hagyományos gyalogos mászás mellett döntöttek. V. Péter vigyázott a bringákra, mi pedig felmásztunk a kilátóhoz. Ott fent nagy nyüzsgés volt, mivel egy ellenőrző pont volt gyalogtúrázóknak. Egész úton rengeteg fiatal túrázóval találkoztunk, voltak közöttük akik 17 órás túrát teljesítettek! A kilátás gyönyörű volt! Friciék egy földúton mentek le Hosszúheténybe így elköszöntünk tőlük. A Cigány-hegyről Pusztabányára mentünk ahol hatalmas íjász rendezvény volt. Ki is volt írva, vigyázat íjászat, de csak abba az irányba amerről lőttek, amerre nyilaztak arra nem. Megúsztuk! Már korábban úgy döntöttünk Zobákpusztáról nem megyünk le Hosszúheténybe, hanem Árpád-tetőre visszamegyünk és akik a város felé laknak legurulnak a Komlói úton a hegyen lakók pedig visszamásznak Lapis-tetőre. Nekik meglett az 1000 m szint! Lapis-tetőn elköszöntünk, F. Balázs az abaligeti vasútállomás felé vette az irányt, végül Hetvehelyen szállt vonatra. Neki 103 km volt a táv. Remélem mindenkinek szép túra volt, kellemes időben vidám csapattal szép tájakon!

Túravezető, lejegyezte: Földes Csaba

Bodrogi Frigyes fotói megtekinthetők itt.
Földes Csaba fotói megtekinthetők itt.