2010.08.16-22. Csillagtúra a Mátrában

Útvonal:
0. nap Ivád-Pétervására-Terpes-Sirok-Terpes-Pétervására-Ivád 35km
1. nap Ivád-Váraszó-Szalajkaház-Istenmezeje-Cered-Domaháza-Istenmezeje-Ivád 93 km
2. nap Ivád-Mátraballa-Recsk-Parádfürdő-Mátraballa-Ivád 62 km
3. nap Gyalogtúra a Kékesre 15 km; illetve: Párádfürdő-Kékestető-Galyatető-Parádfürdő-Recsk-Mátraballa-Ivád 77km
4. nap Ivád-Terpes-Tarnaszentmária-Verpelét-Kisnána-Recsk-Mátraballa-Ivád 83 km
5. nap Ivád-Egerbakta-Eger-Egerbakta-Ivád 75 km
6. nap Ivád-Nagy-Lyukas kő geoládázás 6km; strandolás Bükkszéken

A túra útvonala GPS részére letölthető itt.

A letölthető track *.gdb formátumú. Amennyiben más track formátumra van szükséged, itt konvertálhatod.

A túra útvonala műholdfelvételről megtekinthető itt.

Ezúttal a Miklovich család szíves meghívásának tettünk eleget. Dodi édesanyja –Gizi néni-egykori szülőfalujában él, a Mátra északi lábánál Ivádon - ahol majd mindenkit Ivády-nak hívnak.
Itt tölthettünk el többen egy egész hetet: gondos vendéglátással, Gizi néni tartalmas élettörténeteivel, Dodi jóvoltából változatos túrákkal. A hangulatot Pamacs, a kedves kutya is fokozta.
A nulladik napon (aki korábban érkezett) megnézhette a siroki várat, utána pedig hatalmas zuhé és jégeső kapta el őket, de szerencsére egy buszmegállóban vészelték át az ítéletidőt. Mi ekkor még az autópályán voltunk, ott is tombolt a vihar, nem láttunk semmit, majdhogynem le kellett állni.
Az első teljes napon északi irányba kerekeztünk. Váraszón megnéztük a gyönyörű horgásztavakat, rendeltünk másnapra halat a halászléhez. Megtekintettük a XIII. szd-ban épült templomot (GCASZO), majd szép sziklaalakzatok mellett haladtunk útközben (GCNOE). Meglátogattuk a tavalyi szálláshelyünket a ceredi kocsmánál, megtekintettük a ceredi harangtornyot (GCCERE), és kitérőt tettünk egy jókora hegymászás kíséretében Domaházára, ahol Feszty Masa által festett képeket láthattunk a templomban.
Ivádra érve Gizi néni lapcsánkával várt minket vacsorára. Esténként hallgattuk élete legérdekesebb történeteit.
A második napon a volt recski kényszermunkatábor megtekintése volt a cél. Útközben Mátraderecske közelében szó szerint négykézláb felmásztunk a Kanázsvárhoz. Megérte bevenni a várat, mert csodálatos kilátás tárult elénk. Próbáltuk megkeresni a (GCKAZS) geoládát, de a nehéz terepen nem találtuk.
Recsken először a művelődési ház udvarán lévő bányászati kiállítást néztük meg, ahol a gyerekek még a csillékbe is beleültek. Recsken végül a szomorú emlékű egykori munkatáborba (GCTABO) látogattunk. Megdöbbentő volt a látottak, olvasottak alapján rágondolni, mi is történt itt.
Ezt követően Parádfürdőre mentünk, ahol a cifraistállót és a kocsimúzeumot néztük meg.
Az Ivádra való visszatekerés után a váraszói horgásztótól elhoztuk a halat, B. Janival megpucoltuk, majd mindenki valami módon kivette a részét a finom halászlé elkészítésében. Gizi néni nappalijában jóízűen elfogyasztottuk, közben hosszasan dumcsiztunk.
A harmadik napon kétféle módon értük el a Kékes tetőt. Dodi, Valentin és M. Józsi bringával mentek, a többiek pedig gyalogtúrát tettünk a Kékes tetőre (GCKETE). Az ország legmagasabb pontjáról lefelé haladva érintettünk egy elhagyott síugró sáncot (GCSANC). Végül ki-ki autóval, bringával érintettük Galyatetőt.
Ivádon vacsorára bográcsban paprikáskrumplit főztünk. Ebből már Iván bá és L. Móni is fogyaszthatott, ugyanis ők ekkor érkeztek. Velük együtt 12 főre bővült a csapat.
A negyedik napon bringával egy kört tettünk. A Siroki-vár (GCSIRO), tarnaszentmáriai gyönyörű Árpád-kori templom, Tarnaszentmária-várhegy (GCTARN), verpeléti kovácsműhely, kisnánai vár (GCKNV) megtekintése volt a cél. Mindezek után nem volt más hátra, mint visszatekerni Ivádra, részben másik úton, Recsk, Mátraballa felé.
Este, Gizi néni által készített lecsó elfogyasztását követően megünnepeltük Dodi idei 4.000. kilométerét.
Az ötödik napon Eger volt a cél. Utunk során bár kemény emelkedőket kellett megmásznunk, de nagyon szép tájon, többször erdőn keresztül haladó aszfaltúton haladtunk. Egerből csak ízelítőt kaphattunk, hiszen ez a város megér egy külön misét. Gárdonyi Géza házánál Gizi néni ismertette a tudnivalókat, majd bevetettük magunkat a belvárosba. Láttuk a híres Egri-várat, a bazilikát, és a „Város a város alatt” című kiállítást, mely az érseki pincerendszerbe vezetett minket. Kerekeztünk a város gyönyörű parkjában, irigykedve néztem a szép új uszodát.
Egerből Ivádra visszafelé egy szakaszon kétfelé váltunk. A csapat egyik része a kevesebb emelkedőt ígérő, bár forgalmasabb úton Sirok érintésével haladtak, mi pedig a délelőtt megismert hegyi erdei országutat választottuk.
Gizi néni vacsorára diós tésztát készített, amit jóízűen elfogyasztottunk.
Egyszer minden elérkezik, még az utolsó nap is. A délelőtt folyamán még gyorsan begyűjtöttem az Ivád közelében lévő Nagy-Lyukas-Kő (GCLYUK) geoládát. Hazaindulás előtt néhányan még elmentek Bükkszékre strandolni.
Nagyon köszönjük Miklovich családnak a meghívást, szervezést, főként Gizi néninek a kedvességet, szállást, és a sok-sok jót, amiben részesített minket a hét folyamán.
Ezúton kívánok neki a többiek nevében is további jó egészséget!
Túravezető: Miklovich József
Lejegyezte: Keményfi Balázs

Keményfi Balázs fotói megtekinthetők itt.
Riegert Valentin fotói megtekinthetők itt.