2011.07.24-31. Vízitúra a Körösökön

Az idei vízitúránkat olyan folyóra szerveztük, melyen még egyikünk sem járt. Így nagy volt a kíváncsiság  a csapatban. Az állandó résztvevőkön kívül V. Magdi és Laci személyében újoncokat is avattunk, akik tisztességgel kiállták a próbát.
A túra rendszere a jól bevált hagyományok szerint alakult. 4 kenuval eveztünk, a csomagokat Márti szállította utánfutóval. Idén már két gyermekem is hajóba szállt (látszik, hogy múlik az idő..).
A táborhelyeink többnyire a térkép alapján eltervezettek szerint alakultak. Az időjárás nem volt túlzottan kegyes hozzánk: sokat esett az eső, de ennek ellenére tervünket meg tudtuk valósítani. Esténként most is közös főzést rendeztünk, amiben valamilyen formában mindenki kivette a részét. Anyagbeszerzésben, tűzifagyűjtésben, alapanyag feldolgozásban, szakácstudományok bevetésében, és a végeredmény közös elfogyasztásában.
Hosszú autózás után első éjszaka Sarkad-Malomfoki gátőrháznál vertünk tanyát, ahol a gátőr nagyon készséges volt hozzánk. Állítása szerint idén mi voltunk az első túrázók, akik a Fekete-Körös Magyarországra belépési pontját választották indulási helynek: a túrázók még nem fedezték fel túlzottan a Körösöket. Az induláskor szép időnk volt, de ez nem tartott sokáig. Néhány óra múlva leszakadt az ég, és igyekeztünk valami értelmes helyen partot fogni. Ezt Gyula-Városerdő strandnál tudtuk megtenni, ahol a napernyő alatt vészeltük át a zuhatagot. Szanazugnál a Fekete- és Fehér-Körös torkolatánál találkoztunk a szárazföldi kísérőkkel. Geoláda vadászat keretében gyalogosan felkerestük a Sámson-palánkvárat.
Békésig egy hosszú és széles csatornaszerű mederben eveztünk, melyet az tett változatossá, hogy a meder közepén hosszan elnyúló bokorcsoportokat kerülgethettünk.
Békésen a dánfoki-kikötőben gyönyörű helyen táboroztunk. Reggeli indulásunkat a déli órákra kellett halasztanunk, mivel egész délelőtt ronda eső esett. Délután kevés pihenővel megtettük a Békés-Köröstarcsa távot. Útközben megnéztük a Bodoky Károly Vízügyi Múzeumot. A köröstarcsai kikötőben lévő táborhelyen találkoztunk  a rajtunk kívüli egyetlen vízitúrás csapattal, akik Budapestről jöttek. az elkövetkező napokban végig hasonló ütemterv szerint haladtunk velük. Másnap kieveztünk a Kettős-Körösből, azaz a Sebes-Körös torkolatában elértük a Hármas-Köröst. A Sebes-Körösön egy poénból kicsit feleveztünk. Ez is jó útvonal lesz egyszer egy túrára.
A Félhalmi-horgásztanyánál  tartottuk déli pihenőnket. Gyönyörű volt a folyótól a kikötőig vezető vadregényes mellékág.
Este Gyomaendrődre értünk. Itt volt a legjobb táborhelyünk, mely egyben a település szabadstrandja is volt. Jót lehetett itt fürödni. Ezt azért is díjaztuk, mert a Körösökön útközben nemigen találtunk normális kikötőhelyet a magas part miatt. Így fürödni keveset tudtunk.
Másnap a Peresi Holt-Körös érintésével beeveztünk a Peresi-gátőrházhoz, ahol megnéztük a vízügyi kiállítást.
Estére a szarvasi Holt-Körös érintésével Szarvason szerettünk volna táborozni, amihez bonyolult átemelési műveleteket kellett volna végeznünk. Inkább az élő folyó mellett a szarvasi kompátkelő jobb partján lévő réten vertünk tábort.
Másnap egy nagyon érdekes művelet következett, mindannyian életünkben először zsilipelhettünk. A zsilipelést megelőzte az előző napi előkészítés. Este gyalog elmentünk megtudakolni, hogy a zsilipelési műveletet hány órakor ejthetjük meg.
Következő este Kunszentmártonban táboroztunk. Itt egy finoman szólva fényét vesztett táborhely várt ránk az egykori strand területén. Tulajdonosi viták vannak a jelenleg elhanyagolt területtel, reméljük, mielőbb javul a helyzet. Este néhányan elmentünk gyalog szélmalom vadászatra. Éjjelre a biztonság kedvéért összeláncoltuk a kenukat. Szokás szerint éjjel ismét esett. Rutinos túrázók lévén - hogy reggelre legyen száraz tűzifánk - Zsolti lakosztály méretű sátrába behordtuk ez estéről megmaradt faanyagot.
Utolsó napi szakaszunkat Csongrádig két pihenővel tettük meg. Először egy magas partnál, egy ligetes erdőnél álltunk meg lábnyújtóztatásra, majd Szelevény határában egy horgász kikötőnél. Itt fürödtünk is egyet.
Végül az utolsó szakasz megtételévek elértük Csongrádnál a Tiszát.
A tavalyi Vág-Duna torkolat tapasztalatait felhasználva sikerrel átkeltünk a Tiszán és Csongrádnál partot fogtunk. Itt a kempingben töltöttük búcsú-éjszakánkat. Este főzés-séta volt a program.
Mint eddig minden évben szombaton volt az utolsó túranapunk, és ismét egy forgalmasabb településen töltöttük az utolsó estét. Emiatt ezúttal is diszkós éjszakánk volt. Alvásra nem volt lehetőségünk, pedig próbálkoztunk vele.
A következő nap a logisztikáé (a kísérőautóval vissza az autókért Malomfokra), valamint kenuval az autó tetején való hazautazásé maradt.
Összességében egy könnyen evezhető, vadregényes folyót ismerhettünk meg, melyet  a turizmus még nem kerített hatalmába. Csak az időjárás lehetett volna jobb.
Érdemes a Körösöket vízen, illetve szárazföldön bringával is bejárni.

Lejegyezte: Keményfi Balázs

A túra útvonala GPS részére közvetlenül letölthető itt.

A napi beosztásunk az alábbi volt:
Vasárnap utazás Pécsről Sarkad, Malomfoki gátőrházhoz.
Hétfő Sarkad, Malomfoki gátőrház - Békés Dánfoki üdülőközpont 25,7 km

Video:
Keményfi Márti felvétele

Térképek:

Vízitúra térkép weben nézhető: http://www.korosok.hu/map.htm