2012.10.13. Gyalogtúra Jankovac környékén

Útvonal: Jankovac (turistaház, 420m) - Maksimova špilja (barlang) - Skakavac (vízesés) - Kovačica partizántemető - Kožić hrast (708m) - Ivačka glava (913m) - Orahova voda (forrás) - Mališćak-kilátó és -kunyhó (740m)- Pliš (559m) - Velika, templom (275m) - termálstrand - Velika vára - Trauberove stijene (sziklagerinc) - Lapjak (667m) - Kovačev greb - Nevoljaš (740m) - Jankovac (420m)
Táv: 23 km, szint kb. 1100m !

13.-ára szombatra esőt mondtak, de bíztam benne, hogy talán megússzuk, meg 100 km-rel arrébb leszünk. Minket Pécsett a Megyeri téren szedtek össze 6:30-kor még sötétben aztán irány a határ .
Az idő egyre javult a határ túloldalán már várt minket még két autó összesen tízen hárman jöttünk össze. Ez egész jó ahhoz képest, hogy esőt mondtak. A többség már látásból ismerte egymást.
A  jankovaci turistaház parkolójában leraktuk az autókat és kis tollászkodás után indultunk fel a tavak felé, itt két csodálatosan tiszta vizű kis pisztrángos tavacska található amik 1,5-2 méter mélységűek és teljesen tisztán látni lehet az alját.
A vízben 20-50 cm-es pisztrángok úszkáltak (nem túlzás) amiket le is fotóztunk. A környezet nagyon szép a köveken többször láttunk szalamandrákat, sok volt belőlük. Aztán az erdő felé vettük az irányt itt méterenként volt valami látnivaló: hol egy üreg, hol egy kisebb barlang ahová zseblámpával be is kukkantottunk. Az egyik üregben volt a Jankovich gróf kriptája amit nem rég újítottak fel. Ezeken a részeken jól kiépített fa hidak, lépcsők és sok egyéb könnyítette a sziklákon való haladást. Itt tényleg nagyon kis területen nagyon sok látnivaló volt ezért lassan haladtunk. Sajnos a nagy vízeséshez érve láttuk ,hogy nincs benne víz, de kárpótolt több kisebb helyette. Nagyon jó társaság verődött össze. Mindenki beszélt és haverkodott mindenkivel. A vízesések után egy kemény emelkedőn elindultunk az első hegycsúcs felé amiből a túra során öt volt. A legmagasabb 913m volt. A terep és a sok emelkedő nehéz volt ,de a látvány kárpótolta az embert. A Velikai-vár romjait is megcsodáltuk. A túra már-már kicsit emlékeztetett a magashegyi túrákra. Mivel a nehéz terep miatt a társaság egy része lassan haladt a túra utolsó pár kilométerét már sötétben tettük meg. Mivel nem volt mindenkinek lámpája, így azért lett pár bukfenc, de senkinek nem esett baja.
A jankovaci turistaházban aki akart átöltözött vagy ivott valamit, persze ha volt Kunája, aztán este hét óra volt már mire hazafelé vettük az irányt. Az erdei úton még volt egy kis izgalom egyszer egy vaddisznó csorda szaladt át előttünk, utána meg hatalmas szarvasok ténferegtek az úton.

Köszönjük a túravezetőnknek Welsch Róbertnek a szép túrát és türelmet.

Aki ezt kihagyta az jöjjön el következőre, mert nagyon szép volt én a magam részéről biztos ott leszek. Ez nem olyan mint a Mecseken kirándulni ez valahogy egészen más és sokkal fárasztóbb is.